CONTINUAREA STUDIILOR ȘI O CARIERĂ DEMNĂ, ALTERNATIVA PROPUSĂ DE AFOS ELEVELOR VULNERABILE SI CELOR DE ETNIE ROMA

06/05/2022

În cadrul Proiectului „Prin educație spre locuri de muncă decente!”, desfășurat în perioada 2021-2024 de către Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu (AFOS), a Arhiepiscopiei Sibiului, printr-o finanțarea Fundației HEKS/EPER Elveția în mai multe școli generale și licee tehnologice din județul Sibiu, unul dintre obiective este reducerea abandonului școlar în mediul rural,îndeosebi în rândul fetelor. Este știută vulnerabilitatea elevelor din clasele IV-VI, de a renunța la educație și a deveni mame minore, îndepărtându-se astfel de oportunitatea continuării studiilor și a obținerii unui loc de muncă demn și potrivit. Pe lângă ședințele săptămânale de consiliere, de jocuri de rol, de activități dedicate auto-cunoașterii și inter-relaționării, consilierii angajați în proiect și-au propus să le facă fetelor cunoștință cu oameni de succes, cu posibili mentori, îndeosebi femei care au evoluat dintr-un mediu familial dezavantajat și au demonstrat că pot avea o carieră și o familie admirabile.

 

Primul invitat care realizează în această perioadă un tur al școlilor gimnaziale incluse în proiect, este doamna Elena Muțiu, soție și mamă de etnie Roma, al cărei CV este impresionant întrucât a combinat într-un mod complex, actual și practic, atât preocuparea pentru cunoașterea, cercetarea și sprijinirea comunităților de etnie Roma, dar și aprofundarea studiilor în domeniul relațiilor internaționale și a studiilor europene. Astfel, în îndelungata sa carieră, Elena Muțiu a fost deopotrivă mediator școlar, facilitator în cadrul programelor dedicate comunității Roma, consultant al autorităților publice, co-autor al uno studii și lucrări de cercetare, dar și agent de ocupare, expert mediere pe piața muncii, cu o constantă aplecare spre studierea  şi  cercetarea   inter  şi  pluridisciplinară  apăstrării,   dezvoltării   şi   exprimării   identităţii   etnice,   aspectelor   sociologice,istorice,   culturale,   lingvistice,   religioase   sau   de   altă   natură   ale   minorităţilornaţionale şi ale altor comunităţi etnice din România.

Primul popas al Elenei Muțiu a fost Școala generală Săcel, structură a Liceului Tehnologic “Ioan Lupaș” Săliște, liceu care dezvoltă și este preocupat, prin grija si implicarea conducerii, a cadrelor didactice sia elevilor în proiecte sociale si culturale multiple, unele comune cu asociația eparhială, sprijinul oferit refugiaților de război fiind cel mai actual. Aici, dna Muțiu, a fost însoțită de consilierul AFOS Andreea Leru, iar subiectele discutate au fost delicate întrucât au atins stereotipuri și prejudecăți cu privire la terminologia de rom sau țigan, dar și explicații ale diferitelor mentalități și comportamente ilustrate prin povești și proverbe.

Întrebată fiind cum a inițiat interacțiunea cu elevele, doamna Muțiu a mărturisit: “La Săliște le-am testat reacția în  momentul în care,după prezentarea mea,mi-am pus un șal țigănesc și le-am spus ca sunt de etnie Roma. Mândră de ea, fetița Roma cu pletuțe țigănești, s-a luminat la față și a zâmbit larg. Am recunoscut în ea tipologia fetei care nu poate face ușor contact vizual, introvertită, dar care s-a deschis când a simțit apartenența la grup. Elevele au reacționat foarte bine, ne-am cunoscut și am povestit “ca-ntre fete”despre succes, despre faptul că oricine poate să își atingă visele atâta timp cât muncește/învață constant.Am discutat despre importanța familiei, a școlii, despre anturaj, despre ușurința de a continua studiile comparativ cu greutățile aduse de o sarcină precoce. Am exemplificat prin comparația între 2 fete, una care merge la liceu și una care își crește copilul. Am discutat despre sarcini și responsabilități. ”

Următoarele vizite au avut loc la școlile generale din Gura Râului și Cristian, în prezența consilierilor AFOS Alexandra Banciu și Andreea Leru, elevele adresând la rândul lor întrebări care le frământă ca urmare a frustrărilor adunate prin discriminare, marginalizare, prin mediul familial defavorizat care le caracterizează pe multe dintre ele. Astfel, Elena Muțiu a precizat: “Am fost întrebată dacă m-am simțit vreodată discriminată. Le-am spus că da, însă nu m-a oprit nimic să-mi continui studiile și să fac toate la timpul lor. Au existat mărturisiri de-ale fetelor care au povestit cum au fost discriminate din cauza etniei. Am povestit despre ceea ce simțim când suntem discriminați, marginalizați.

O elevă ne povestește că prietenii ei erau romii dintr-un cartier bucureștean, dar părinții considerau că o influențează negativ. Ea s-a simțit foarte bine cu ei, copilăria neavând etnie. La Cristian, unde am atins aceleași subiecte, feedbackul a fost extraordinar. Elevele au spus ca întâlnirea a fost prea scurtă, dar au învățat să privească altfel etnia Roma, să empatizeze. A fost și pentru mine o călătorie înapoi în timp, m-am regăsit în elevele care sunt “altfel”, adică cele de etnie Roma. O parte din ele sunt asumate, însă unele dintre ele îmi dau impresia că nu au puterea de a o face. Ele consideră că asumarea identității atrage încă și mai multă discriminare, dar aș vrea ca mesajul care atinge inima și mintea lor să fie adevărul că acceptarea, asumarea, aduc numai împăcare, stimă de sine și curaj.”

În acest context, este deosebit de apreciat și binevenit sprijinul conducerii fiecăreia dintre școlile partenere, dedicarea și interesul cadrelor didactice de a cunoaște, înțelege și veni în întâmpinarea chestiunilor delicate ale atitudinii și comportamentului elevilor, dincolo de predarea materiei școlare. De altfel, Proiectul AFOS va oferi profesorilor accesul gratuit la un curs acreditat de M.E.N. în domeniul consilierii și orientării în carieră a elevilor.

Conform datelor oficiale, 18% dintre tinerii din România sunt în afara sistemului educațional. Abordarea AFOS vizează mai multe obiective, este exhaustivă și folosește instrumente consacrate atât la nivel individual, cât și cu toată clasa, spre descoperirea de sine și a vocației elevilor din clasele terminale, precum și dedicate reducerii abandonului școlar timpuriu, dar și de tip remedial la disciplinele importante în cadrul Evaluării Naționale.

Cu profesionalism, empatie și determinare poate fi atins scopul nobil de a aduce o îmbunătățire în viețile cât mai multor familii, prin lucrarea fină și complexă de schimbare a unor cutume și mentalități, prin oferirea mijloacelor ca elevii și tinerii să deprindă abilități de organizare, comunicare, lucru în echipă, coordonare. Cu o bogată și îndelungată activitate în domeniul serviciilor sociale, AFOS, membră a Federației Filantropia, este acreditată de AJOFM în calitate de frurnizor de servicii specializate de informare, consiliere și mediere pe piața muncii.

Proiectul „Prin educație spre locuri de muncă decente!” își propune să fie și un istrument de lucru astfel încât școlile profesionale să dobândească capacități sporite de a coopera cu sectorul privat și de a pregăti elevii pentru cerințele pieței muncii.  Dialogul și cooperarea dintre școală și piața muncii, soldat cu angajarea sigură și stabilă a absolvenților și prin reducerea ratei șomajului, este în interesul întregii comunități deoarece oferă tinerilor mijloacele financiare și de dezvoltare personală propice unei vieți demne.

a redactat Cristina Roman