Proiect în derulare dezvoltarea abilităților de viață independentă la copiii din familii defavorizate

18/02/2021


Acest proiect este inițiat de Federația Filantropia, din care face parte AFOS și presupune derularea unor activități educative și de formare, precum și dotarea diverselor gospodării cu sobe de gătit în plină iarnă 2020-2021.

Trei dintre acestea au ajuns prin voluntarii AFOS în Avrig și Coveș. Se adresează familiilor defavorizate de pe raza ONG-urilor membre. Astfel, se oferă copiilor din familiile nevoiașe activități ce vizează dezvoltarea abilităților de viață independentă, prin implicarea ca voluntari a pedagogilor sociali, preoți parohi ai comunităților din care fac parte beneficiarii, parohi care sunt licențiați prin cursurile oferite de AFOS.

 

       INFORMAȚII RELEVANTE DESPRE ABILITĂȚILE DE VIAȚĂ:

 

Proiectul va urmari sa ofere copiilor din familiile nevoiase activitati ce vizează dezvoltarea abilităților de viață independentă, prin implicarea ca voluntari a pedagogilor sociali, specializați cu ajutorul finanțării de la IOCC în anul 2017.

 

Se abordează cu copiii urmatoarele domenii ale abilitatilor de viata independenta:

-Viata zilnica: nutritie, planificarea meniului, cumpararea alimentelor, prepararea mancarii, comportamentul corect la masa, curatenia bucatariei si depozitarea mancarii, managementul  si siguranta casei;

-Gestiunea locuintei si folosirea resurselor comunitare: se refera la acele arii de deprinderi necesare pentru ca o persoana sa faca o tranzitie pozitiva catre comunitate. Sunt incluse gestiunea locuirii, transportul si resursele comunitare.

-Aspectele financiare

-Ingrijirea personala: promoveaza dezvoltarea fizica si emotionala armonioasa a persoanei prin igiena personala, stil de viata sanatos, sexualitate corecta.

 

Se urmărește în abordarea parinților 3 mari categorii de abilități de viață în funcție de nivelul de interacțiune socială:

Abilități de viață intrapersonale – la nivel personal, de relationare a unei persoane cu sine unde puntem include auto-reflectia, modul de abordare si gestionare a propriilor emotii, cunoasterea de sine si auto-evaluare pozitiva, motivatie si procese de gandire etc.;

Abilitați de viata interpersonale – la nivelul interactiunii intre persoane, de comunicare si relationare cu ceilalti in care putem include lucrul in echipa, cooperare, exprimarea deschisa a emotiilor, ascultare activa, gestionarea si solutionarea conflictelor etc.;

Abilitați de viata in comunitate – la nivelul interactiunii in comunitate si societate; exemple de astfel de abilitati: voluntariat, comportament pro-social, cunoasterea drepturilor, obligatiilor si libertatilor cetatenesti, gandire ecologica etc.;

Măsurile de sprijin aplicate prin proiect vor contribui la asigurarea unui climat familial optim pentru dezvoltarea armonioasă a copilului și la imbunatatirea calitatii vietii familiilor copilului aflat in risc de saracie.

În întâlnirile pe care le-au avut pedagogii sociali discuțiile cu membrii familiei s-a concentrat pe următoarele aspecte: nevoile familiei (ce lipsuri au în raport cu copiii); situația școlară a acestora și gradul de frecventare al școlii; care este persona care se ocupă și are grijă ca minorii să frecventeze școala și totodată, dacă aceștia pot fi ajutați la teme de vreunul dintre ei, adulții; nevoile spațiului de locuit, astfel încât, acesta să fie unul oprtun pentru un trai sigur și decent pentru copii; igiena familiei și dacă aceasta are cu ce să fie îndeplinită și cum se îndeplinește; care este meniul unei zile, în hrana copiilor, familiei; încercarea de-a înțelege de ce tatăl nu dorește să lucreze; soluții despre remedierea problemelor de natură socială și economică a familiei.