BUCURIA DE A FI MAI BUN DESCOPERITĂ ÎN NOI ACTIVITĂȚI EDUCATIVE – UN PROIECT AFOS-HEKS

21/08/2023

Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu (AFOS),prin Fundația HEKS/EPER Elveția, în parteneriat cu Inspectoratul Județean Școlar Sibiu (IJSS) și Fundația Open Fields România, au lansat cu data de 1 iulie 2021 Proiectul „Prin educație spre locuri de muncă decente!”, cod 942.406, pentru o durată de 3 ani școlari (2021-2024). Proiectul se derulează în școlile gimnaziale din localitățile Cristian, Orlat, Gura Râului, Rășinari și Săcel și în șase licee tehnologice/școli pofesionale sibiene, având între obiectivele principale, pe lângă angajarea absolvenților în câmpul muncii, șireducerea abandonului școlar în mediul rural, îndeosebi în rândul fetelor.

 

Este cunoscută vulnerabilitatea elevelor din clasele a IV-a până la a VI-a de a renunța la educație și a deveni mame înainte de vreme, îndepărtându-se astfel de oportunitatea continuării studiilor și a obținerii unui loc de muncă demn și potrivit. Astfel, cu ajutorul celor doi psihologi angajați în proiect pentru consilierea acestor eleve, doamnele Alexandra Banciu și Diana Maria Leu, a fost înființat la nivelul fiecărei școli partnere câte un Club de fete, în cadrul căruia au fost organizate ședințe de consiliere, jocuri, ateliere interactive, activități recreative. În acest context, apreciem în mod deosebit sprijinul conducerii fiecăreia dintre școlile partenere, dedicarea și interesul cadrelor didactice de a cunoaște, înțelege șide a veni în întâmpinarea chestiunilor delicate ce țin de atitudini și comportamente ale elevilor, dincolo de predarea materiei școlare. Psihologii anjagați de AFOS și-au propus mai multe obiective, abordarea lor se dorește a fi cât mai exhaustivă și folosește instrumente consacrate atât la nivel individual, cât și cu toată clasa,dedicate reducerii abandonului școlar timpuriu prin descoperirea de sine și a vocației profesionale.

 

Astfel, întrucât lunile de vară, de vacanță, creează o ruptură a elevilor de ritmul și rigorile școlare, există pericolul, îndeosebi în cazul celor care urmează să înceapă un nou ciclu de învățământ ( la trecerea de la clasa a IV-a la clasa a V-a de exemplu), consilierii AFOS au venit în întâmpinarea fetelor înscrise în proiect, oferindu-le șansa de a participa în cadrul școlii la activități săptămânale, unde au posibilitatea să se revadă, să țină legătura, să se recreeze, să învețe lucruri noi, să discute despre problemele care le frământă.

 

Doamna Alexandra Banciu a detaliat cu privire la activitățile organizate: “În lunile iunie și iulie am derulat activități de consiliere a părinților în cazul elevelor aflate în situație de risc, cu repetenție în anul școlar 2022-2023, și am  propus soluții remediale ținând cont de dificultățile de învățare și problematicaelevelor. Le-am explicat părinților cât de importantă este continuarea educației. De asemenea, am dedicat 3 zile pe săptămână unor ateliere de vară. Le-am pus la dispoziție fetelor jocuri precum Twister, Mikado, Jenga etc., am avut un atelier de pictură în cadrul căruia s-au inițiat în tehnica picturii pe canvas, activitate pe care au dorit să o reluăm. De asemenea, am vizionat împreună un film educativ, „Inside out”, cu scopul de a identifica și de a dezvolta abilitățile de gestionare a emoțiilor. Filmul „Intors pe dos” ne face să conștientizăm că evenimentele firești de viață, precum trecerea de la gradiniță la școală, mai apoi căsătoria, primul copil, trecerea la un alt statut profesional și financiar, urmate firesc de pensionare, sunt tot atâtea schimbări importanteși toate presupunatât împliniri, cât și unele pierderi, suferințe. Mesajul filmului este acela că fară tristețe,nu se poate manifesta bucuria și de asemnea, că toate emoțiile noastre sunt fireștiși au rol adaptativ. În urma vizionării filmului s-au purtat discuții despre modul în care fetele gestionează emoțiile dificile.Un alt atelier a fost dedicat importanței alimentației sănătoase. Elevele au creat propria lor rețetă de salată de fructe și au discutat despre importanța consumului de fructe și a alimentației sănătoase asupra bunăstării fizice și mentale. Activitățile propuse în luna Iulie au fost primite cu bucurie de către fete, care s-au simțit bine și implicate în activități, feedback-ul acestora fiind pozitiv, de încântare și dorință de participare constantă.”

 

Doamna Diana Leu ne-a împărtășit cu satisfacție concluzia sa cu privire la efectele acestor activități derulate în școli: “Se dovedește, prin numărul elevelor participante și prin bucuria lor de a se implica, faptul că oferind profesionalism, empatie și consecvența, putem atinge scopul nobil de a aduce o schimbare în bine în viețile cât mai multor familii, prin lucrarea fină și complexă de renunțare la unele cutume și mentalități eronate sau vicioase, călăuzitoare pe căi întortocheate în viață. Am constat cât de importantă este oferirea în cadrul școlii a mijloacelor ca elevii și tinerii să deprindă abilități de organizare, comunicare, lucru în echipă, coordonare. Doar astfel ei își descoperă și pun în valoare calitățile native și le potențează prin arta educației pentru viață”.

 

Proiectul continuă pe toata durata vacanței școlare, iar activitățile dedicate elevilor din clasele terminale se vor relua odată cu noul an școlar, în luna Septembrie, când și echipa AFOS se va mări cu noi consilieri, care vor avea misiunea de a interacționa și cu cadrele didactice, precum și cu băieții din grupuri vulnerabile, a consemnat Cristina Roman.