Prin educație, la locuri de muncă decente

28/03/2024

Spectacolul „Examen”, în regia Anei Mujat și scris de Mădălina Ivașcu și Gabi Muncuș face parte din proiectul „Prin educație, la locuri de muncă decente!” al Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu a Arhiepiscopiei Sibiului, în parteneriat cu Fundația HEKS și Teatrul „Gong”. Piesa de teatru a fost jucată timp de cinci zile pe una dintre scenele Teatrului Gong pentru 500 de elevi din liceele tehnologice din clasele a X-a și a XI-a. Cea de-a treia reprezentație a avut loc chiar de Ziua Mondială a Teatrului, iar impactul temelor abordate și-au pus amprenta pe tinerii elevi aflați în public.

A fost un spectacol creat de adolescenți, cu adolescenți, menit să ofere un tip de experiență care ar putea să-i ajute pe elevi să se descopere mai bine. Violența în familie, violența în școală, bulling-ul de tip fizic și psihologic, neimplicarea profesorilor în substratul de comportament al elevilor pentru a descoperi cauza, mascarea prin aparențe a adevăratelor sentimente și trăiri, traume, neacordarea atenției necesare persoanelor din jur, toate acestea au fost prinse într-un spectacol cu o încărcătură emoțională mare.

„Mie mi s-a părut că deja ei sunt pe scenă și chiar în timp ce piesa era jucată am remarcat că deja au identificat colegi printre personajele de pe scenă. Chiar am auzit nume ale colegilor șoptite în spatele meu. Deja cred că au început să descopere și să se folosească de această piesă de teatru care, da, se joacă și de către tineri elevi”, a spus la finalul spectacolului părintele dr. Adrian Roman, consilierul social al Arhiepiscopiei Sibiului și președinte AFOS.

Timp de 20 de minute după ce piesa a fost jucată, actorii au fost puși față în față cu elevii spectatori și au urmat discuții libere și interactive despre temele abordate, despre viziuni și despre ceea ce au simțit ei ca spectatori a unor secvențe care se pot întâmpla și în realitate, chiar lângă ei. Actorii au povestit cum au ajuns să joace în acest spectacol a cărui punere în scenă a durat trei luni.

„Majoritatea dintre noi am mai făcut parte din proiecte asemănătoare împreună și tot majoritatea dintre noi am fost la un atelier anul trecut pe vremea aceasta coordonat de Ana Mujat și de acolo a plecat toată povestea noastră. Spectacolul pe care l-ați văzut astăzi a fost pus în scenă în trei luni. Atât a durat. Pentru mine, de exemplu, actoria este o pasiune, teatrul este o pasiune. Asta vreau să fac mai departe. Asta fac din clasa a VII-a. Sfatul meu pentru toată lumea este că dacă aveți un vis urmați-l până la capăt. Nu poate să vă spună nimeni să nu vi-l urmați: nici profesorii, nici părinții, nimeni. Voi sunteți singurii care decid ce faceți cu viața voastră. Oricine vă spune altceva, nu are dreptate”, a spus Casian Stancu, unul dintre actorii elevi.

O altă actriță elevă a completat cele spuse de colegul ei.

„Pe mine teatrul m-a ajutat foarte mult să am mai multă încredere în mine și să-mi cresc stima de sine. Acum doi ani, să spunem nu aș fi avut niciodată curajul să fiu în fața atâtor oameni și să vorbesc, iar asta este o performanță foarte mare pentru mine”, a spus Nora Șerban.

Proiectul „Prin educație, la locuri de muncă decente!”, coordonat de Nicolae Blaga, se adresează elevilor ciclului gimnazial prin meditații și consiliere, iar pentru elevii de liceu, clasele a X-a și a XI-a, presupune o mediere pentru înscrierea lor cu o orientare potrivită pe piața muncii cu ajutorul consilierilor.

De aici a pornit inițiativa de a se crea o colaborare cu Teatrul Gong în cadrul proiectului pentru a produce în premieră acest spectacol experiment de teatru social „Examen”.

Spectacolul a avut în distribuție actori profesioniști (Iulian Buzuloiu, Mădălina Ivașcu, Gabriel Muncuș, Raluca Pavel) și liceeni din Sibiu. Este vorba despre Diana Adam (16 ani, elevă la Colegiul Pedagogic, clasa a X-a), Bogdan Cosman (17 ani, elev la Colegiul „Gheorghe Lazăr, clasa a X-a ”), Maria Mujat (17 ani, elevă la Liceul de Artă, clasa a XI-a), Laura Pavăl (16 ani, elevă la Colegiul Pedagogic, clasa a X-a), Casian Stancu (18 ani, elev la Liceul „Onisifor Ghibu”, clasa a XII-a”), Nora Șerban (16 ani, elevă la Liceul „Onisifor Ghibu”, clasa a X-a) și Dragoș Tunaru (17 ani, Colegiul Economic „George Barițiu”, clasa a XI-a).

Mesajul final al piesei de teatru jucată zilnic, până astăzi, inclusiv, pe sena Teatrului Gong, a fost „nu rămâneți singuri și cereți ajutor”, un mesaj îmbrățișat de majoritatea elevilor care au vizionat spectacolul.

„Astăzi (n.r. miercuri, 27 martie) se desfășoară o părticică a proiectului nostru, și anume de a descoperi în elevi instrumente, și am ales chiar astăzi un instrument — piesa de teatru —prin inspirația unuia dintre colegii noștri, Nicolae Blaga, coordonatorul acestui proiect, tocmai pentru a-și descoperi ei sentimentele care ar trebui să fie cele care să primeze în fața altora pe care cred ei că ar trebui să le aducă în fața publicului, care de fapt este scena lor de la școală sau de acasă. Așa încât lucruri pe care ei le disimulează încearcă aici să și le descopere, pentru ca mai apoi să le pună în față, să acționeze cu ele. Este un lucru psihologic, am putea spune, cel pe care noi îl încercăm aici prin piesa de teatru și s-a văzut că prin reacțiile lor și-au descoperit deja problematicile din familie, ale lor, ale profesorilor și ale părinților, pentru că și în proiectul nostru sunt cu toții înscriși — părinți, profesori și elevi în același timp. A fost și o bucurie pentru ei, a fost și amuzament, însă totul este amestecat cu tragicul și cu dramele din viețile lor și mai ales cu cele care se întâmplă în școală. Am observat că de-a lungul spectacolului ei s-au regăsit și au spus nume, s-au regăsit în personajele din piesă anumite probleme pe care probabil ei le au, deși poate nu și le-au asumat imediat în fața colegilor, ci au încercat să găsească un alt personaj lângă ei, să recunoască pe altcineva”, a mai spus părintele dr. Adrian Roman, președinte AFOS.

Sprijinul oferit de Cult prin Cultură și Educație tinerilor din Sibiu de către Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu a Arhiepiscopiei Sibiului, în parteneriat cu Fundația HEKS, se află în al treilea an de implementare, cu posibilitatea de extindere pentru o perioadă similară de trei ani.