Prin educație spre locuri de muncă decente

17/05/2024

Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu (AFOS) în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER Elveția și Inspectoratul Județean Școlar Sibiu (IJSS), desfășoară din 1 iulie 2021 Proiectul „Prin educație spre locuri de muncă decente!”, cod 942.406, apropiindu-se cu pași repezi de finalizarea primilor trei ani de consiliere. Școlile gimnaziale din localitățile Cristian, Orlat, Gura Râului, Rășinari și Săcel, precum și șase licee tehnologice/școli pofesionale sibiene(Liceul Ioan Lupaș Săliște, ColegiulTehnologicIndependența, ColegiulTehnicCibinium, LiceulTehnologic de IndustrieAlimentaraTerezianum, LiceulAgricolșiLiceul Economic George Barițiu)au beneficiat de serviciile proiectului, având între obiectivele principale, pe lângă angajarea absolvenților în câmpul muncii, șidescoperirea timpurie a vocației profesionale, precum și reducerea abandonului școlar în mediul rural, îndeosebi în rândul fetelor.

Deodată cu sumarizarea unora dintre cele mai recente și de impact activități desfășurate de către consilierii echipei AFOS în școli, anunțăm și organizarea, în data de 6 iunie, la Sibiu, a evenimentului de disemninare a rezultatelor și bunelor practici din cadrul proiectului, prilej de a devoala și dorința tuturor partenerilor implicați de a extinde perioada de implementare și în anii școlari următori.

În aceste ultime luni ale primei faze a proiectului, pe baza experienței deja acumulate, dorind să răspundă cât mai complet nevoilor și dorințelor eleveilor înscriși în proiect, mediatorii, psihologii și consilierii în carieră au parcurs un maraton de evenimente atractive și folositoare.

De mare răsunet a fost jucarea la Teatrul Gong a piesei de teatru Examen, compusă de personalul teatrului la cererea și cu finanțarea  AFOS, prin intermediul Proiectului, ocazie cu care cateva sute de elevi din zonele Sibiu și Mediaș, au luat contact cu realități cotidiene ale vieților lor, exprimate într-un limbaj familiar, într-un mediu cunoscut, cu accent pe păstrarea integrității și a încrederii că există soluții la cele mai delicate probleme prin comunincare și comuniune, prin evitarea izolării și a deznădejdii.

Concomitent, consilierii în carieră organizau pentru elevi vizite de cunoaștere la mai multe companii și licee sibiene, îmbinând utilul descoperirii condițiilor de lucru și de studiu cu plăcutul unor ieșiri în grup, a unor gustări servite în oraș, schimbând impresii și meditând asupra deciziilor viitoare de orientare profesională. Iată cîteva impresii ale elevilor, surprinse de către doamna profesor-consilier școlar Mariana Bozdog din Cristian:

  • “Ziua a fost genială. Mi-a plăcut foarte mult la Conti, roboți și coboți (și modul în care funcționează), mi se pare interesant. La Energetic mi-a plăcut mult, mai ales sistemele pe bază de energie naturală. În concluzie, minunat.”
  • “Foarte interesant. Eram curioasă de ceea ce urmează și a fost o experiență foarte frumoasă și plăcută.”
  • “Ziua a fost foarte frumoasă și educativă. În afară că am vizitat licee pe care nu le-am mai văzut, am și învățat lucruri noi. În plus, mâncarea de la Goga (n.n. Cantina Sf. Stelian a Arhiepiscopiei Sibiului) a fost foarte bună.”

Mediatorii pentru locuri de muncă au susținut munca asiduă de a sprijinire a tinerilor absolvenți de școli profesionale în redactarea de CV-uri, pregătirea pentru interviuri de angajare, medierea angajării lor și păstrarea legăturii post angajare pentru creșterea procentului de retenție la locul de muncă. Implicarea sufletească, discuțiile de la om la om, pentru cunoașterea unora dintre dificultățile cu care tinerii se confruntă (lipsa mijloacelor pentru a face naveta, împotrivirea părinților, salariile nemotivante, visul plecării în stăinătate etc), au fost elementele cheie pentru reușită și atingerea obiectivelor proiectului. Nu mai puțin de 500 de elevi au fost consiliați și 75 au fost angajați prin mediere directă în acești trei ani de implementare, mulți alții alegându-și locul de muncă singuri în urma consilierii din cadrul proiectului.

Cele mai gingașe suflete sunt însă, cele ale elevelor și elevilor care fac tranziția de la ciclul primar la cel gimnazial. În mod deosebit lor li s-au adresat în cadrul unor cluburi de fete și de băieți, mediatorii pentru reducerea abandonului școlar, sintagmă în spatele căreia se află serioase probleme, greu de purtat pe umeri celor mici: familii dezorganizate, lipsa mijoacelor financiare, discriminarea pe baza etniei, bullyingul tot mai prezent și agresiv. Sub atenta supraveghere a coordonatorului de proiect, cu o bogată expeiență în interacțiunea de succes cu copii speciali, mediatorii AFOS au aplicat metode nonformale de a atinge și trata aceste chestiuni dificile. Prin joc, prin muzică, prin participarea împreună cu un membru al familiei la o activitate școlară, copiii de clasele a IV-a și a V-a au prins curaj și voce, au mărturisit diferite provocări cu care se confruntă și au explorat căi de abordare și de soluționare a lor.

Cei mai în măsură să ne ofere o imagine corectă și de ansamblu asupra acestor acțiuni și evenimente, sunt chiar mediatorii școlari ai AFOS, ale căror opinii le puteți parcurge spicuit, în continuare. Sunt mai grăitoare decât orice altă concluzie.

Diana Leu, mediator pentru gimnaziu, ne-a împărtășit că: la atelierele de primăvară pregătite pentru mame și fete, am avut bucuria de a picta ghivece din ceramică și a planta flori minunate ce vestesc nu doar primăvara,ci și înflorirea relației dintre mama și si fiică. Au fost momente frumoase,unice, în care mamele s-au transpus în perioada copilăriei spunând: De când eram la școală, în generala,nu am mai pictat, dar îmi place, mă relaxează.(mamică de la Școala Octavian Goga,Rășinari).  Au fost momente pline de emoție, unde am avut surpriza participarii și a doi tătici, care s-au lăsat impresionați de cele pregătite și s-au bucurat pictând și ei cu fiicele lor. Sperăm să aducem un plus de culoare lumii, copiilor și părinților deopotrivă și să-i facem mai conștienți de fiecare clipă petrecută în cadrul familiei. Să le arătăm importanța pe care o are familia în formarea unui copil, în cultivarea sentimentelor și comportamentelor de iubire,bunătate,blândețe,prietenie. Schimbarea se produce pornind de la fiecare membru al comunității și chiar daca rodul nu se vede imediat, el se v-a arata la momentul potrivit. Dumnezeu le așează pe toate și nimic nu este întâmplător.”

Elena Muțiu, mediator pentru locuri de muncă în cadrul AFOS, având un CV impresionant, o adevărata femeie de succes de etnie romă, a fost în mai multe rânduri invitată pentru discuții cu elevii de gimnaziu. De fiecare dată a reușit să farmece cu povestea ei de viață, cu informațiile privind discriminarea rromilor. Fetele au fost empatice, active, curioase, au adresat întrebări și au rezonat cu Elena aplaundând-o la final cu zâmbetul pe buze. La rândul ei ne-a mărturisit că: “Dacă pot influența pozitiv chiar și o singură fetiță, deja sunt fericită! Când le văd acolo, cu sufletul și mintea deschise, primesc la rândul meu mai mult decât mi-am dorit. La plecarea din școală, o fetiță mi-a spus că nu a mai întâlnit nicio persoană care să le vorbească așa de deschis...”

Corina David, mediator școlar AFOS: “Atelierele creative de primavară au fost un prilej minunat de a sărbători împreună apropierea dintre parinți și copii și de a descoperi latura creativă a fiecăruia. Alături de mame, bunici sau chiar și de tați, elevele participante în proiect au pictat împreună un ghiveci și au plantat apoi o floare, un gest simbolic pentru iubirea, grija și căldura care se nasc din legăturile sănătoase care exxistă între oameni. Prin intermediul acestor ateliere ne-am dorit să creăm o atmosferă relaxată și plină de bucurie, în care elevele să se simtă în largul lor alături de un părinte și să rămână apoi cu o experiență memorabilă.”